FANDOM

Etap1
Etap2
Etap3

Stolarstwo – zawód zajmujący się wykonywaniem z drewna mebli, kufrów oraz przedmiotów codziennego użytku. Rzemiosłem tym zajmują się Stolarze. Zawód ten był niegdyś bardzo popularny wśród ludzi. Każdy chciał mieć piękne szafki czy kredensy w domach. U orków nie istnieje taki rodzaj pracy. Zielonoskórzy wyrabiają stoły, czy inne meble z pozbijanych desek, a nawet jeszcze bardziej prymitywnie. Najbardziej cenionym miastem, ze względu na wyroby stolarskie, było Khorinis. Wielu czeladników pracowało u mistrzów, by obywatelom nie zabrakło drewnianych, domowych urozmaiceń. Jednak wojna, upadek gospodarki i coraz większa biedota nie pozwalała by każdy mógł sobie pozwolić na solidne i piękne mebelki. Jedynie bogaci obywatele czy Magowie, mogli sobie na to pozwolić, przez co stolarstwo stało się jednym z najrzadszych zawodów w całym królestwie Myrtany.

Narzędzia i surowceEdytuj

Najpotrzebniejszym składnikiem do wyrobu mebli będzie drewno. Nie może być ono jednak byle jakie. Aby wykonać solidny kufer czy szafkę, potrzeba drewna bukowego albo dębowego. Do obróbki drewna, stolarze używają narzędzi ręcznych takich jak: Młotek, Piła czy dłuto.

Etapy pracyEdytuj

Po dostarczeniu drewna Stolarz bierze się do pracy.

  • Etap 1: Z pniaka Stolarz wycina deski, odpowiedniej grubości i długości (krótkie i grube do kufrów, długie i cienkie do segmentów). Następnie kłody zostają zeszlifowane (wyrównane). Otrzymano deski.
  • Etap 2: Z gotowych desek, stolarz zbija mebel. Deski muszą być przybite odpowiednimi gwoździami oraz w odpowiednim miejscu. W przeciwnym wypadku mebel może się rozsypać lub łatwo zniszczyć.
  • Etap 3: Ostatni z etapów pracy Stolarza. Do gotowej obudowy "twórca" dobija zawiasy (na drzwi lub kłódki), oraz jakieś urozmaicenia np. drewniane ozdoby na rogi. Gotowy mebel można dodatkowo ozdobić wzorami wykonanymi z dłuta i pomalować. Mamy gotową szafkę albo kufer.

StolarzeEdytuj

W serii Gothic znany jest tylko jeden człowiek zajmujący się tym fachem. Spotkać go można w Khorinis (Gothic II).

Znani stolarzeEdytuj

  • Thorben – mistrz i jedyny stolarz w Khorinis. Z powodu wojny i kryzysu, jego zawód jest teraz bardzo mało opłacalny. Jedynym jak na razie jego klientem, jest Mag Ognia - Daron, który zamówił u niego solidną skrzynkę. Thorben oprócz stolarstwa zajmuje się również wyrobem zamków i kłódek.

CzeladnicyEdytuj

  • Elvrich – siostrzeniec i zarazem czeladnik Thorbena. Pomaga mu zwykle przy wycinaniu desek, ale czasem pomaga w pracy końcowej.

Zobacz też:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki