FANDOM

Runy – fragmenty magicznej rudy, w które zaklęto czar. Im potężniejszy czar zawarto w runie, tym większych umiejętności magicznych (many i kręgu magii) ona wymaga. W przeciwieństwie do jednorazowych zwojów, magia zawarta w kamieniach runicznych jest trwała i nie wyczerpuje się.

Gothic, Gothic II oraz Gothic II: Noc Kruka Edytuj

Jest to główna broń magów i tylko oni mogą ich używać ze względu na duże zapotrzebowanie na energię magiczną i konieczność poświęcenia swojego życia magii. Ci, którzy nie przystąpili do żadnego kręgu magii, mogą jednak używać czarów zawartych w runach pod postacią zwojów.

Pomimo tego mana nadal jest niezbędna, jak mówią niektórzy nauczyciele kolejnych kręgów magii:

Twoja własna energia magiczna [mana] jest potrzebna podczas korzystania z run tak samo, jak gdy korzystasz z magicznych zwojów.

pierwszej części sagiguru z obozu na bagnach również używają run, chociaż nie są szkolonymi magami. Ich moc pochodzi od Śniącego i opiera się na psychice ofiary.

W Gothic II i Gothic II: Noc Kruka istnieją runy przeznaczone dla paladynów, które nie wymagają znajomości żadnego kręgu magii.

Ponadto w pierwszych dwóch częściach serii istnieją także runy teleportacyjne, które także nie wymagają znajomości kręgów magii.

Gothic 3 Edytuj

W trzeciej części Xardas pozbawia magów ognia i paladynów magii runicznej, przez co nie mogą odpierać ataków sił zła. Cała ich moc została skumulowana przez niego w kamieniu ogniskującym, w celu podgrzania pieca w Nordmarze do tak dużej temperatury, by zniszczyć artefakty Adanosa.