Prastara wiedza – umiejętność, występująca tylko w Gothic 3 i w Gothic 3: Zmierzch Bogów. Jest ona potrzebna do nauki czarów. Im więcej prastarej wiedzy posiada bohater, tym jego zaklęcia stają się potężniejsze.

Prawdopodobnie pojawiła się jako umiejętność wymagana do rzucania czarów z powodu zniszczenia run przez Xardasa – teraz magowie muszą uczyć się zaklęć, korzystając z prastarej wiedzy.

Zwiększanie prastarej wiedzy Edytuj

Bezimienny może zwiększyć swoją prastarą wiedzę na cztery sposoby:

Pulpity Edytuj

Czytając pulpity na całym kontynencie można zwiększyć swoją prastarą wiedzę o 5 punktów za każdy przeczytany pulpit. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie pulpity zwiększają prastarą wiedzę. Część podnosi zdolności alchemiczne, część zdolności kowalskie, a część nie podnosi żadnej statystyki. Należy też wiedzieć, że ponowne przeczytanie pulpitu, który zwiększył nasze statystyki nie spowoduje ponownego wzrostu umiejętności.

Kamienne bloki Edytuj

Działają tak samo jak pulpity, z tym że są o wiele rzadsze i podnoszą tylko prastarą wiedzę. Spotkać je można wyłącznie wśród ruin Varantu. Często łatwo je przeoczyć, wyglądają jak zwyczajne słupy skalne. Czasami można spotkać magów wody czytających te słupy.

Kamienne tabliczki Edytuj

Podczas podróży można znaleźć liczne kamienne tabliczki zwiększające prastarą wiedzę. Najwięcej z nich znajduje się w Varancie, jako że jest on pełen starożytnych ruin. Każda kamienna tabliczka podnosi prastarą wiedzę o 5, a każda sfatygowana kamienna tabliczka o 10. Po przeczytaniu tabliczka znika z ekwipunku.

Nauczyciele Edytuj

Poziom prastarej wiedzy może pomóc nam podnieść wiele postaci, głównie magów np. Myxir czy Porgan. Każdy punkt prastarej wiedzy kosztuje 50 sztuk złota i 1 punkt nauki.

Szybka nauka Edytuj

W Gothic 3 po osiągnięciu 100 punktów prastarej wiedzy bohater może nauczyć się zdolności Szybka nauka. Umiejętność ta przy awansie na kolejny poziom daje nam za każdym razem jeden dodatkowy punkt nauki. Nauczyć się tej zdolności można np. u Sebastiana, maga ognia z Reddock, Vatrasa. W Gothic 3 Zmierzch Bogów nauka tej umiejętności wymaga 50 pkt.

Magia dominacji Edytuj

Czar Wymagana prastara wiedza
Światło 5
Wzmocnienie 10
Leczenie z Trucizny 15
Leczenie 30
Leczenie innych 40
Przywołanie ognistego miecza 45
Kula ognia 50
Fala Płomieni 95
Wygnanie zła 110
Deszcz ognia 200
Błogosławiona broń 230
Meteor 240
Słowo dominacji 250

Magia przemiany Edytuj

Czar Wymagana prastara wiedza
Przywołanie zwierząt 15
Telekineza 25
Oswojenie zwierzęcia 35
Przywołanie goblina 45
Lodowa lanca 60
Forma zwierzęca 75
Sen 100
Fala mrozu 120
Eksplozja lodu 130
Przywołanie golema 205
Otwieranie zamków 230
Bąbel czasowy 240
Burza gradowa 250

Magia przywołania Edytuj

Czar Wymagana prastara wiedza
Osłabienie 20
Trucizna 25
Błyskawica 30
Terror 60
Żądza krwi 70
Amnezja 80
Przywołanie szkieletu 105
Noc w dzień 175
Przywołanie demona 210
Przywołanie błyskawicy 230
Podróż Duszy 240
Armia ciemności 250

Więcej z Fandomu