Prastara wiedza – umiejętność występująca tylko w Gothic 3 i w Gothic 3: Zmierzch Bogów. Jest ona potrzebna do nauki czarów. Im więcej prastarej wiedzy posiada bohater, tym jego zaklęcia stają się potężniejsze.

Prawdopodobnie pojawiła się jako umiejętność wymagana do rzucania czarów z powodu zniszczenia run przez Xardasa – teraz magowie muszą uczyć się zaklęć, korzystając z prastarej wiedzy.

Zwiększanie prastarej wiedzy Edytuj

Bezimienny może zwiększyć swoją prastarą wiedzę na cztery sposoby:

Pulpity Edytuj

Czytając pulpity na całym kontynencie można zwiększyć swoją prastarą wiedzę o 5 punktów za każdy przeczytany pulpit. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie pulpity zwiększają prastarą wiedzę. Część podnosi zdolności alchemiczne, część zdolności kowalskie, a część nie podnosi żadnej statystyki. Należy też wiedzieć, że ponowne przeczytanie pulpitu, który zwiększył statystyki nie spowoduje ponownego wzrostu umiejętności.

Kamienne bloki Edytuj

Działają tak samo jak pulpity, z tym że są o wiele rzadsze i podnoszą tylko prastarą wiedzę. Spotkać je można wyłącznie wśród ruin Varantu. Często łatwo je przeoczyć, wyglądają jak zwyczajne słupy skalne. Czasami można spotkać magów wody czytających te słupy.

Kamienne tabliczki Edytuj

Podczas podróży można znaleźć liczne kamienne tabliczki zwiększające prastarą wiedzę. Najwięcej z nich znajduje się w Varancie, jako że jest on pełen starożytnych ruin. Każda kamienna tabliczka podnosi prastarą wiedzę o 5, a każda sfatygowana kamienna tabliczka o 10. Po przeczytaniu tabliczka znika z ekwipunku.

Nauczyciele Edytuj

Poziom prastarej wiedzy może pomóc podnieść wiele postaci, głównie magów np. Myxir czy Porgan. Każdy punkt prastarej wiedzy kosztuje 50 sztuk złota i 1 punkt nauki.

Szybka nauka Edytuj

W Gothic 3 po osiągnięciu 100 punktów prastarej wiedzy bohater może nauczyć się zdolności Szybka nauka. Umiejętność ta przy awansie na kolejny poziom daje nam za każdym razem jeden dodatkowy punkt nauki. Nauczyć się tej zdolności można np. u Sebastiana, maga ognia z Reddock, lub Vatrasa. W Gothic 3 Zmierzch Bogów nauka tej umiejętności wymaga 50 punktów.

Quest Pack 4 Edytuj

Ta sekcja przedstawia zawartość nieoficjalnej modyfikacji i nie zawiera treści przewidzianych przez twórców gier Gothic oraz ArcaniA.

Prastara wiedza jest także współczynnikiem decydującym o tym, jaką szatę Bezimienny może założyć.

Magia dominacji Edytuj

Czar Wymagana prastara wiedza
Światło 5
Uleczenie choroby 15
Leczenie trucizny 15
Leczenie 30
Uleczenie innych 40
Przywołanie ognistego miecza 45
Kula ognia 50
Wypędzenie zła 110
Fala płomieni 120
Słowo dominacji 210
Błogosławiony oręż 230
Meteor 240
Ognisty deszcz 250

Magia przemiany Edytuj

Czar Wymagana prastara wiedza
Telekineza 15
Przywołanie zwierząt 20
Oswojenie zwierzęcia 30
Lodowa lanca 60
Sen 60
Przywołanie goblina 65
Forma zwierzęca 75
Eksplozja lodu 130
Fala mrozu 140
Otwieranie zamków 200
Bąbel czasowy 240
Przywołanie golema 250
Burza gradowa 250

Magia przywołania Edytuj

Czar Wymagana prastara wiedza
Przenieś chorobę 20
Trucizna 25
Błyskawica 50
Amnezja 50
Terror 60
Mgła 65
Żądza krwi 70
Przywołanie szkieletu 105
Noc w dzień 175
Podróż duszy 220
Przywołanie demona 220
Przywołanie błyskawicy 230
Armia ciemności 275