FANDOM

[…] A z morza wyłonił się ląd, a na lądzie powstało wszystko co żywe: rośliny i zwierzęta, wilki i owce, a na samym końcu powstali ludzie…
― Vatras

Ludzie – rasa występująca najpowszechniej w uniwersum Gothic. Zamieszkują cały Wymiar ludzi. Posiadają oni bardzo złożoną hierarchię, zależnie od wyznawanych bogów. Posługują się oni najrozmaitszymi rodzajami broni białej, od drewnianych lag i pałek, przez potężne topory bojowe, a na wspaniałych mieczach z magicznej rudy skończywszy. Ludzie korzystają także z broni miotanej, czyli między innymi z łuków i kusz. Niektórzy władają także biegle magią, na przykład magowie, czy paladyni.

Historia Edytuj

Rasa ludzka została stworzona przez Innosa, najwyższego z bogów. Adanos dał ludziom pomysłowość i mądrość, a Innos zesłał im dar magii. Początkowo ludzkość tworzyła koczownicze plemiona przemierzające świat; później powstały wielkie cywilizacje Pradawnych i Budowniczych, które spotkał smutny koniec: obie zostały zniszczone w wielkim potopie zesłanym przez Adanosa. W Nordmarze barbarzyńcy utworzyli pierwsze klany, a na południu, na ruinach cywilizacji Pradawnych powstało państwo Varantu.

Krainy centralne zamieszkiwane były przez orków do czasu, kiedy barbarzyńca Rhobar zszedł z gór i podbił te ziemie, zakładając królestwo Myrtany. Przez wiele wieków Myrtana przechodziła pod panowanie kolejnych królów; zasiedlono również wyspę Khorinis i włączono ją do królestwa, ludzie pojawili się również i rozwinęli cywilizację na Wyspach Południowych.

Za panowania Rhobara II Myrtana, Nordmar i Varant zostały zjednoczone pod jednym sztandarem; niedługo potem wybuchła wojna z orkami podczas której poszczególne królestwa w mniejszym lub większym stopniu odzyskały niezależność: Myrtana znalazła się pod orkową okupacją, Asasyni zajęli dla siebie Varant, a Nordmarczycy walczyli z orkami w swojej ojczyźnie.

Wzrost potęgi ludzkości Edytuj

Mapa świata Gothic

Mapa terenów kontrolowanych przez ludzi (na czerwono zaznaczono zasięg Królestwa Myrtany)

Wskutek ciągłej ekspansji i rozprzestrzeniania swoich wpływów, ludzie z garstki koczowników stali się najpotężniejszą rasą w świecie Gothic. Mimo widocznego spadku znaczenia i znalezienia się na skraju wyginięcia podczas inwazji orków, ludzie pokonali najeźdźców i wygnali bogów, co spowodowało, że zyskali panowanie nad cywilizowanymi krainami. W wyniesieniu ludzkości na sam szczyt, pomógł Rhobar III, który został następnie władcą zjednoczonego Królestwa Myrtany.

Najwięksi bohaterowie Edytuj

Najwięksi herosi ludzkości, którzy wsławili się jako wybrańcy bogów lub słynni przywódcy:

  • Bezimienny (Rhobar III);
  • Rhobar I;
  • Rhobar II;
  • Zuben;
  • Wieczny Wędrowiec;
  • Generał Lee;
  • Quarhodron.

Życie codzienne Edytuj

Większość ludzi żyje w biedzie i codziennie walczy o życie. Do takich osób należą między innymi - Koczownicy, Nordmarczycy, czy farmerzy. Ludzkie społeczeństwo dzieli się na bogatych i biednych. Ci bogaci żyją w luksusach oraz bogacą się na pracy i niedoli tych uboższych. Sytuację większości ludzi zmienia wojna z orkami. Wielu mieszkańców Myrtany ginie w walkach z najeźdźcą. Farmerzy tracą swoje gospodarstwa, a kupcy pieniądze. Wszystko zmienia się jednak po zakończeniu wojny bogów, kiedy nadchodzi nowa era dobrobytu dla mieszkańców kontynentu.

Ludzie zajmują się różnymi rzeczami, jest to zależne od ich hierarchii społecznej i statusu:

  • farmerzy;
  • kupcy;
  • żołnierze;
  • myśliwi;
  • alchemicy;
  • kowale;
  • gubernatorzy.

Występowanie Edytuj

Ludzie zamieszkują niemal wszystkie tereny Wymiaru ludzi:

  • kontynent Myrtany;
  • wyspa Khorinis;
  • Wyspy Południowe;
  • Wschodni Archipelag.

Religia Edytuj

Innos w Arcani

Posąg Innosa - boga wyznawanego przez największą ilość ludzi

Ludzka religia jest politeistyczna i dzieli się na kilka odrębnych kultów:

Życie po śmierci Edytuj

Ludzie zamieszkujący Wymiar Ludzi, są bardzo religijni. Każdy odłam religii wierzy w swój własny wzór życia po śmierci, a w konsekwencji ma inne zdanie o tym, co będzie się dziać w życiu pozagrobowym.

Wyróżnia się dwa miejsca, do których wędrują ludzkie dusze po śmierci, jest to zależne od sposobu życia doczesnego:

Kultury polityczne Edytuj

Rhobar II (G3) (by Kubar906)

Rhobar II - były władca Myrtany

Ludzie od początku istnienia dzielili się na mniejsze lub większe grupy. Jedne powstawały ze względu na wyznania religijne, z przyczyn militarnych, a jeszcze inne ze względu na poglądy polityczne. Podzielili się na kilka królestw o różnych obyczajach, kulturze i religii.

Monarchia Edytuj

  • Królestwo Myrtany;
  • Państwo asasynów;
  • Królestwo Argaanii.

Autorytaryzm Edytuj

Plemiona Edytuj

Oprócz królestw istnieją także inne struktury społeczne, takie jak plemiona:

  • Koczownicy;
  • Nordmarczycy;
  • Gońcy Leśni i Druidzi.

Ugrupowania Edytuj

Wyznaniowe Edytuj

  • Magowie Ognia – wyznawcy Innosa, boga ognia i sprawiedliwości. Najliczniejsza grupa magów posługująca się magią dominacji.
  • Magowie Wody – wyznawcy Adanosa, boga harmonii i równowagi. Używają magii przemiany.
  • Druidzi – tak samo jak magowie wody czczą Adanosa. Używają magii przemiany oraz kamieni druidzkich.
  • Czarni magowie – wyznają Beliara, boga chaosu. Jest to najmniej liczna, ale za to najpotężniejsza grupa magów. Posługują się magią przywołania.
  • Guru – wyznawcy Śniącego posługujący się magią. Używają magii Śniącego.

Militarne Edytuj

  • Paladyni – grupa najznakomitszych żołnierzy podlegająca władcy Myrtany oraz Innosowi. Są zbrojnym wsparciem magów ognia i tak jak oni mogą posługiwać się magią.
  • Gońcy Leśni – zbrojna ochrona druidów i tak jak oni wyznają Adanosa oraz są znakomitymi łucznikami.
  • Koczownicy – naród Varantu wygnany ze swojej ojczyzny. Jest on podzielony na kilka grup pod przewodnictwem magów wody.
  • Asasyni – lud żądnych złota oraz władzy wyznawców Beliara. Są zbrojnym wsparciem Czarnych magów.
  • Buntownicy – zorganizowana grupa utworzona w trakcie wojny ludzi z orkami.
  • Nordmarczycy – lud zamieszkujący Nordmar. Wśród nich są najznakomitsi wojownicy, kowale oraz łowcy.
  • Najemnicy – grupa skazańców pod dowództwem Lee. Zamieszkiwali najpierw Nowy Obóz, a po obaleniu bariery przenieśli się na farmę Onara. Inne grupy najemnicze to ludzie wynajęci przez orków, podczas wojny oraz Krwawe Żmije pod dowództwem Drurhanga.
  • Strażnicy świątynni – najlepsi wojownicy Obozu na bagnach pod dowództwem Cor Angara.
  • Strażnicy – pilnują porządku w Starym Obozie. Ich przywódcą jest Thorus.

Ciekawostki Edytuj

  • W całej serii gier Gothic i ArcaniA nie występuje żadne dziecko.