FANDOM

Kolonia karna – więzienie, mieszczące się w Górniczej Dolinie na wyspie Khorinis. Rozgrywa się w niej akcja pierwszej części gry Gothic.

Historia Edytuj

Przed akcją Gothic Edytuj

Kolonia karna została założona ponad dwadzieścia lat temu z rozkazu króla Rhobara II, na terenie Górniczej Doliny na wyspie Khorinis, gdzie wydobywano magiczną rudę. Więźniowie zsyłani do doliny zmuszani byli do ciężkich prac przy wydobyciu magicznego kruszcu. Władzę i kontrolę nad kolonią sprawowała straż królewska, mająca siedzibę w zamku znajdującym się w centrum doliny. Okręty wysyłane z kontynentu przewoziły skazańców z całego królestwa na wyspę Khorinis i powracały do Myrtany z ładunkami magicznej rudy, którą następnie przetapiano w hutach Nordmaru. Z tego powodu wyspa cieszyła się nieustającym dobrobytem wynikającym ze wzmożonego handlu i częstych odwiedzin królewskich okrętów.

Bariera Edytuj

Kiedy dziesięć lat po utworzeniu kolonii wybuchła wojna z orkami, przyciśnięty do muru król wydał nowe prawo dotyczące więzienia na wyspie Khorinis: od tej chwili każdy przestępca, niezależnie od wagi występku jaki popełnił, skazywany był na dożywotnie roboty w kopalniach rudy w Górniczej Dolinie. Ta niepopularna decyzja znacznie osłabiła miłość Myrtańczyków do swojego władcy, doprowadziła też do wielu prób ucieczki z kolonii. W obliczu wojennej katastrofy, nie mogąc pozwolić sobie na przerwanie płynności wydobycia rudy, Rhobar postanowił wezwać dwunastu najpotężniejszych magów w całym królestwie, aby ci otoczyli Górniczą Dolinę magiczną barierą – kopułą, przez którą można będzie wejść do środka, ale nigdy już nie będzie można jej opuścić. W ten sposób kolonia miała stać się dożywotnim, uniemożliwiającym ucieczkę więzieniem.

Dwunastu magów, sześciu z kręgu ognia i sześciu z kręgu wody udało się do Górniczej Doliny, aby wypełnić wolę króla. Przy przeprowadzaniu rytuału coś zakłóciło jednak strukturę zaklęcia i bariera rozrosła się ponad oczekiwania magów, którzy również znaleźli się uwięzieni wewnątrz kolonii.

Bunt Edytuj

Po utworzeniu bariery więźniowie szybko wykorzystali nadarzającą się okazję. Pod przywództwem Gomeza podnieśli bunt i przejęli władzę nad kolonią, zabijając królewskich strażników. Pozbawiony dopływu magicznej rudy Rhobar został zmuszony do podjęcia pertraktacji ze skazańcami; raz w miesiącu król dostarczał więźniom wszystkiego, czego zażądali: chleba, wina, kobiet i wszelkich luksusów, w zamian otrzymując miesięczny urobek magicznej rudy. Skazańcy opanowali zamek i założyli wokół niego Stary Obóz, prowadzący wymianę handlową z królem; sześciu magów ognia również zamieszkało w obozie, pragnąc wspierać handel z monarchą. Pozostali więźniowie, niezadowoleni z obrotu sytuacji postanowili odejść i założyć własne osiedle; na zachodzie Górniczej Doliny powstał Nowy Obóz, którego członkowie również podjęli się pracy w nowo odkrytej kopalni, jednak zamiast wymieniać wydobytą rudę na dobra ze świata zewnętrznego, postanowili wykorzystać jej moc opracowując plan ucieczki z kolonii. Pomysł ten wparło sześciu magów wody, którzy zamieszkali w Nowym Obozie.

Pięć lat później kolejna część więźniów opuściła Stary Obóz. Pod przywództwem Y'Beriona, skazańca otrzymującego wizje od boskiej istoty nazywanej Śniącym zawędrowali na bagna, gdzie założyli własne osiedle – obóz Bractwa. Odnaleźli tam bagienne ziele, którego właściwości psychogenne pozwalały im nawiązywać kontakt ze Śniącym. Wkrótce obóz na bagnie zaczął prowadzić intensywną wymianę handlową z pozostałymi osiedlami, sprzedając hodowane przez siebie ziele za każdą cenę, jakiej zażądali.

Trzy kopalnie działały na terenie kolonii: dwie należące do Starego Obozu i jedna znajdująca się pod kontrolą Nowego Obozu. Jakiś czas po utworzeniu bariery jedna z kopalń zawaliła się, przez co Gomez, teraz magnat i przywódca obozu został zmuszony do zamknięcia jej i skupienia się na wydobyciu z pozostałej mu drugiej, Starej Kopalni.

Na przestrzeni następnych lat, na mocy dekretu ustanowionego przez króla kolejni więźniowie zrzucani byli do kolonii, aby pod magiczną barierą do końca życia wydobywać magiczną rudę. Z tego powodu Górnicza Dolina na wyspie Khorinis zaczęła cieszyć się ponurą, choć zasłużoną sławą.

Gothic Edytuj

Po dziesięciu latach od utworzenia bariery, bezimienny więzień zostaje zrzucony do kolonii. Skazaniec, nie wiedząc jeszcze, że jest wybrańcem bogów, zostaje wmieszany w postępujący plan ucieczki z kolonii, mający polegać na próbie nawiązania kontaktu ze Śniącym przez jego Bractwo. Plan ten, zakładający wykorzystanie jednego z pięciu kamieni ogniskujących i wydzieliny z wnętrzności pełzaczy odnosi jednak odwrotne skutki od zamierzonych i kończy się śmiercią Y'Beriona, przywódcy Bractwa. Bezimienny skazaniec decyduje się więc wspomóc Nowy Obóz w jego dążeniu do wolności i przynieść przywódcy magów wody, Saturasowi, pozostałe kamienie ogniskujące.

Zawalenie się Starej Kopalni Edytuj

Znaczącym wydarzeniem, które doprowadziło do poważnych zmian w kolonii było zawalenie się Starej Kopalni, zalanej przez podziemną rzekę. Gomez, pozbawiony dostaw rudy i postawiony pod ścianą, aby ratować zagrożoną teraz umowę handlową z królem, postanowił wypowiedzieć wojnę Nowemu Obozowi i zaatakować Wolną Kopalnię. magowie ognia sprzeciwili się tej decyzji, nalegając raczej na przeprowadzenie pertraktacji z pozostałymi obozami. Gomez, obawiając się zdrady i odwetu za atak rozkazał zamordować magów i zamknąć bramy obozu. Sytuacja w kolonii z dnia na dzień robiła się coraz bardziej napięta.

Jakiś czas później Wolna Kopalnia została odbita z rąk Gomeza przy pomocy bezimiennego bohatera. Ów skazaniec znalazł również sposób na przedostanie się do zamkniętego Starego Obozu, gdzie stanął twarzą w twarz z Gomezem i, po ciężkim pojedynku, zabił magnata, kładąc kres jego tyranicznym rządom.

Bezimienny bohater, wspierany przez potężnego nekromantę Xardasa zdołał dostać się do podziemnej Świątyni Śniącego i przy pomocy magicznego miecza Uriziela wygnać demona z tego świata. Wraz z odejściem Śniącego runęła magiczna bariera, a więźniowie odzyskali wreszcie upragnioną wolność. Szturmem zdobyli niewystarczające umocnienia na granicach więzienia i wydostali się z Górniczej Doliny. Kolonia karna przestała istnieć.

Gothic II Edytuj

Miesiąc później do Górniczej Doliny przybyli królewscy paladyni, zamierzając zdobyć informacje na temat dalszego wydobycia rudy i przewieźć magiczny surowiec na kontynent, gdzie królestwo Myrtany przegrywało wojnę z orkami. Paladynom udało się schwytać niewielką część zbiegłych więźniów i otworzyć kilka prowizorycznych kopalni na terenie dawnej kolonii. Wydobyty urobek rudy okazał się jednak niewystarczający dla zaspokojenia potrzeb królewskiej armii, a ponadto jedyny dostępny paladynom sposób transportu rudy na kontynent – okręt Esmeralda – został przejęty przez Bezimiennego i jego przyjaciół, którzy odpłynęli nim z wyspy.

Dalsze losy Edytuj

Niedługo po odpłynięciu Bezimiennego wyspa Khorinis została zdobyta przez orkową armię – uległy również oddziały paladynów stacjonujące w Górniczej Dolinie. Ostatnie kopanie działające jeszcze na terenie starej kolonii zostały zamknięte.