FANDOM

Cieniostwór – drapieżnik, występujący w każdej części serii Gothic.

Opis Edytuj

Cieniostwory to duże drapieżne ssaki zamieszkujące Khorinis, Myrtanę i Argaan. Ich cechą szczególną jest niechęć do światła – stwory te polują nocą, w dzień zaś śpią w swoich jaskiniach lub gęstych lasach. Z wyglądu przypominają przerośniętego ogara z zakrzywionym rogiem na środku czoła. Mają czarne futra i wielkie, zabójcze pazury. Są jednymi z najniebezpieczniejszych bestii w świecie Gothic, dlatego mają niewielu naturalnych wrogów. Niestety, cieniostwory są bardzo rzadkimi zwierzętami, a spowodowana tym duża wartość ich rogów i skór sprawia, że są interesującym celem dla wprawnych myśliwych. Żywią się mięsem upolowanych leśnych zwierząt, takich jak ścierwojady i jelenie, ale spożywają również inne stworzenia, które podejdą do nich na odpowiednią odległość. Zwykle cieniostwory oznaczają swoje terytorium zmasakrowanymi pozostałościami swych ofiar. Krwawe ślady nierzadko wiodą do ich jaskiń.

Odmiany Edytuj

Ich wygląd różni się w zależności od miejsca zamieszkania. Cieniostwory z Khorinis są czarne, mają umięśnione ciała i duże głowy. Te z Myrtany mają mniejsze głowy, posiadają futro koloru szarobrązowego. Przypominają bardziej wielkie borsuki niż psy. Argaańskie, najpotężniejsze cieniostwory, są kruczoczarne i posiadają mniej dystyngowane cechy wyglądu niż pozostałe. Emanuje z nich mroczna, magiczna aura. Ich pustynna odmiana, zwana nieustraszonym gońcem pustynnym, występuje w Varancie, zaś w Nordmarze żyje ostatni przedstawiciel białych cieniostworów.

Taktyka Edytuj

Cieniostwory to niezwykle potężni przeciwnicy. Nierozsądne jest więc atakowanie ich nocą, gdy są w pełni sił. Najlepiej zakraść się do nich za dnia, gdy śpią w swych jaskiniach. Należy jednak uważać – każdy dźwięk może wybudzić te stworzenia ze snu. Są zabójczo szybkie, dobrze unikają ciosów, a uderzenia ich pazurów są potężne. Polowanie zaleca się tylko doświadczonym myśliwym. Ich gruba skóra dobrze chroni przed ciosami, pociskami i magią. Świetną metodą na pokonanie tych zwierząt jest zamrożenie, a następnie poćwiartowanie bestii. Dla zwykłych wojowników najskuteczniejszą metodą jest szybki refleks. Gdy stwór szarżuje, trzeba wykonać krok do tyłu, unikając tym samym śmiertelnego ataku, a następnie szybko wykonać 1-2 ciosy. Użytkownicy broni o dalekim dystansie (w tym najczęściej bronie dwuręczne) mogą zablokować szarżę atakiem na boki, pozwalając w ten sposób zabić to stworzenie.

Trofea Edytuj

Trofea pozyskane z cieniostworów są niezwykle cenne i rzadkie. Ich rogi posiadają właściwości lecznicze, a także są wykorzystywane w sztuce alchemii. Róg tego stworzenia jest także potrzebny do stworzenia Ulu-Muluorkowej broni, która wśród nich oznacza wielką siłę jej posiadacza.

Ciekawostki Edytuj

  • W Arcanii, pustelnik o imieniu Jabo, "wytresował" cieniostwora na "psa obronnego", który miał chronić jego dom.
  • W Gothic i Gothic II jest jedynym zwierzęciem, które atakują orkowie.
  • Nie można usunąć kłów cieniostwora.
  • Choć pysk cieniostwora zmienia się w Gothic II, wiszące na ścianach jako trofea głowy wykorzystują model z poprzedniej części.