Fandom

Gothicpedia

Adanos

4993strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze118 Udostępnij

Adanos
Sanktuarium Adanosa w Jarkendarze (by Jao98).png
Świątynia Adanosa w Jarkendarze
Informacje
Wyznawcy
Najważniejsi wyznawcy
Szczególne miejsca kultu
Powiązania

Adanos – najmłodszy brat Innosa i Beliara, trójki bóstw występującej w całej sadze Gothic. Jest panem Wymiaru Ludzi. Symbolizuje ład, mądrość, harmonię oraz żywioł wody. Od początku istnienia świata utrzymuje równowagę pomiędzy złem a dobrem. Chce w ten sposób ocalić ludzi od bólu i zniewolenia.

Historia Adanosa Edytuj

Adanos zrodził się z drugiego podziału Innosa. Jest najmłodszym z rodzeństwa; stwórca morza, lądu, roślin, zwierząt i człowieka. Potępia swych braci za to, że walczą na jego świętej ziemi. Adanos stara się pojednać Innosa i Beliara.

Opowieść o stworzeniu świata: Edytuj

"…Ale Beliar nie znosił widoku światła i niszczył wszystko, co Innos stworzył. Ujrzał wtedy Adanos, że w ten sposób nic nie może istnieć na świecie: ani jasność, ani mrok. Stanął więc między swymi braćmi i próbował pojednać ich ze sobą. Jednakże bez skutku. Ale tam, gdzie stanął Adanos, ani Innos, ani Beliar nie mieli żadnej władzy. W miejscu tym ład i chaos współistniały w harmonii. Tak oto powstało morze, a z morza wyłonił się ląd, a na lądzie powstało wszystko, co żywe: rośliny i zwierzęta, wilki i owce, a na samym końcu powstali ludzie. Adanos cieszył się ze wszystkiego, co wówczas powstało, a swą miłością darzył jednakowo wszystkie rzeczy. Ale gniew Beliara był tak wielki, że przemierzył on całą ziemię, by znaleźć bestię. A gdy do niej przemówił, stała się ona jego sługą. Beliar tchnął w nią część swej boskiej mocy, by mogła zniszczyć całą ziemię. Ale Innos podpatrzył czyn Beliara i przemierzył ziemię, by znaleźć człowieka. A gdy do niego przemówił, ten stał się jego sługą. Innos tchnął w niego część swojej boskiej mocy, by mógł on naprawić szkody wyrządzone przez Beliara. Wtedy zwrócił się Beliar do innej istoty, ale Adanos zesłał potężną falę, która zmyła ją z powierzchni ziemi. Ale wraz z nią odeszły także drzewa i zwierzęta, więc Adanos wielce się zasmucił. I rzekł wreszcie do swych braci: nigdy więcej nie postanie wasza noga na mojej ziemi, albowiem jest ona święta i pozostanie taką na wieki. Ale człowiek i bestia nie zaprzestali wojny na ziemi Adanosa i płonął w nich gniew ich bogów. A człowiek pokonał bestię, która wróciła do królestwa Beliara. I zobaczył Adanos, że prysła równowaga między ładem, a chaosem i zaklął Innosa, by ten odebrał człowiekowi swą boską moc. A Innos w swej mądrości tak uczynił. Ale Adanos obawiał się, że pewnego dnia bestia powróci na ziemię. Dlatego uprosił Innosa, by ten zostawił część swojej mocy na ziemi, aby pewnego dnia przywrócić ją człowiekowi. A Innos w swej mądrości tak uczynił."
― Vatras – mag wody oraz opiekun Kaplicy Adanosa w Khorinis

Wyznawcy Edytuj

Magowie
z Varantu
Edytuj

Magowie
z Myrtany
Edytuj

Magowie
z Argaan
Edytuj

Druidzi i
Gońcy leśni
Edytuj

Koczownicy Edytuj

Osobami również wyznającymi Adanosa jest większość mieszkańców Argaanii z królem Ethornem VI na czele, członkowie Wodnego Kręgu oraz prawdopodobnie dawno już nieżyjący mieszkańcy doliny Jarkendaru.

Katastrofy Edytuj

Z historii świata Gothic wiadomo, iż Adanos musiał kilka razy wkraczać do wymiaru ludzi powodując powódź, aby przywrócić harmonię i nie doprowadzić do przechylenia szali na stronę Innosa czy Beliara. Zdarzyło się to mianowicie trzy razy:

Pierwsza powódź Edytuj

Przyczyny:

  • Pycha Beliara – bóg ciemności nie znosił niczego co istniało w wymiarze stworzonym przez Adanosa.
  • Stworzenie bestii – Beliar przemierzył świat odszukując bestię, w którą tchnął część swojej mocy tworząc pierwszego wybrańca. Miała ona zniszczyć ziemię.

Skutki:

  • Zniszczenie bestii boga ciemności – dzięki wielkiej fali zginęła bestia i została przywrócona harmonia w wymiarze ludzi.
  • Stworzenie Oka Innosa – na prośbę Adanosa, bóg sprawiedliwości zostawił część swojej boskiej mocy, aby mogła ona pomóc ludziom, gdy bestia Beliara pojawi się ponownie na Ziemi.

Druga powódź Edytuj

Przyczyny:

  • Zbytnie kultywowanie InnosaWieczny Wędrowiec wraz ze swym ludem stali się gorliwymi wyznawcami Innosa, wznosili wspaniałe miasta oraz świątynie ku czci boga ognia.
  • Zazdrość Beliara – na wieść o tym, że Innos jest tak wielbiony, bóg ciemności przyzwał mnóstwo bestii, aby zniszczyli krainę.

Skutki:

  • Zniszczenie potworów – dzięki wielkiej fali zginęły wszelkie ślady mocy Beliara dzięki czemu została przywrócona harmonia w wymiarze ludzi.
  • Artefakty – sprowadzenie do świątyń pięciu artefaktów Adanosa przez Wiecznego Wędrowca.
  • Wyginięcie ludu Varantu – Wszyscy ludzie pustyni zostali zabici przez falę, a Berło Varantu oraz Kostur Wiecznego Wędrowca zaginęły.

Trzecia powódź Edytuj

Przyczyny:

Skutki:

  • Wymarcie kultury oraz ludu Jarkendaru – wielka fala zesłana przez Adanosa zabiła większość budowniczych, a ci którzy przeżyli nie byli wstanie odbudować swojej kultury i zamknęli za sobą portal do Krainy Budowniczych.

Artefakty Adanosa Edytuj

Rasa pradawnych, w obawie przed Bestią Beliara, zamknęła pięć artefaktów swego boga w świątyniach. Gdy przyszła wielka fala, świątynie ocalały, zamykając w sobie boskie artefakty, są to:

Kiedyś Kostur Wiecznego Wędrowca należał do artefaktów Adanosa, ale został później artefaktem Beliara.

  • Korona Adanosa
  • Szata Adanosa
  • Amulet Adanosa
  • Pierścień życia Adanosa
  • Pierścień magii Adanosa

Miejsca kultu Edytuj

Adanos ma najmniej miejsc kultu. Na kontynencie nie ma umiejscowionych żadnych świątyń ani kapliczek co świadczy, że bóg harmonii jest tam ignorowany. Pojedyncze świątynie występują na wyspach:

  • Świątynia Adanosa w Jarkendarze
  • Świątynia Adanosa w Setarrif
  • Kaplica Adanosa w Khorinis

Ciekawostki Edytuj

  • Jako jedyny z bogów nie posiada chramów w trzech pierwszych częściach sagi.
  • w Gothic 3, kodem spawn Adanos, można uzyskać chram Adanosa, który ma taki sam wygląd jak chram Innosa, noszący nazwę Święty Chram.

Więcej w Fandom

Losowa wiki