FANDOM

Śniący (ork. KRUSHAK) – główny antagonista pierwszej części serii Gothic oraz ArcaniA: Upadek Setarrif, demon z wymiaru Beliara, wyznawany zarówno przez orków, jak i przez ludzi z Obozu Bractwa.

Przed akcją gry Edytuj

Przybycie Edytuj

Ponad tysiąc lat temu orkowie byli atakowani przez wrogi klan. Wojownicy nieprzyjaciela byli dużo silniejsi. Wobec tego pięciu szamanów orków postanowiło przyzwać demona, który pokona wrogi klan. Beliar nakazał swemu najwyższemu słudze udać się do Górniczej Doliny, gdyż wiedział, że znajdują się tam wielkie złoża magicznej rudy. Aby mieć kontrolę nad rudą pan chaosu musiał wysłać tam swojego sługę. Bestia przybyła na ziemię. Została nazwana przez orków Krushak. Po tym jak demon rozbił wrogie klany, orkowie oraz ich niewolnicy wznieśli mu pełną pułapek świątynię. Wtedy kapłani, którzy go przyzwali oddali mu swe serca. Krushak zamiast ich nagrodzić obłożył ich klątwą, przez co szamani stali się ożywieńcami. Następnie klątwa spadła na budowniczych świątyni, którzy również podzielili ich los. Pozostali szamani podczas wielkiego rytuału uśpili demona, a orkowie zapieczętowali świątynię. Krushak na wieki spoczął w swej podziemnej świątyni. Choć ciało było uśpione, umysł pozostał przytomny.

Wpływ Krushaka na barierę Edytuj

Podczas tworzenia magicznej bariery coś poszło nie tak. W rzeczywistości magowie nie wiedzieli, iż głęboko pod Górniczą Doliną żyje pradawny demon o potężnej mocy. Nieświadomie Krushak powiększył barierę i uczynił ją niezniszczalną. Kopuła opierała się na magicznej energii Śniącego.

Bractwo Śniącego Edytuj

Figurka.png

Figurka Śniącego

Wiele lat później, kiedy istniała już magiczna bariera do Kolonii zesłano człowieka imieniem Y'Berion. Skazaniec przyłączył się do Starego Obozu. Krushak rozumiał, że orkowie nigdy go nie przebudzą i potrzebuje nowych wyznawców. Wtedy zesłał Y'Berionowi wizję. Ujawnił się jako piękny bóg, nazywany Śniącym i obiecał zniszczyć barierę oraz wyrwać wiernych spod wpływów magnatów. Więzień porzucił wiarę w trzech bogów i stał się wyznawcą Śniącego, który nakazał mu udać się na bagno na wschodzie. Przyłączyło się do niego wielu ludzi, m.in. Kalom i Angar. Śniący wskazał im opuszczoną świątynię, w której żył odtąd samotnie Y'Berion (jeśli nie liczyć Natali i Chani, które najprawdopodobniej były kurtyzanami Jaśnie Oświeconego). Przed świątynią wybudowano wielki dziedziniec, na którym modlili się nowicjusze, a wokół niego obóz. Chaty stały na palach. Niektóre z nich mieściły się na górnym poziomie, gdzie wejść można było po drabinkach. Najważniejsi ludzie w obozie to guru - nauczyciele i kapłani. Ich mistrzem był Y'Berion. Największym guru poza nim był Cor Kalom. Strażnikami obozu zostali wojownicy. Nazywano ich strażą świątynną, a ich przywódcą został Cor Angar. Zarówno Kalom jak i Angar otrzymali przydomek „Cor”. Śniący po raz kolejny objawił się Bractwu. Nakazał zbierać bagienne ziele. Mówił, iż dzięki niemu serca wiernych otworzą się na miłość Śniącego. W rzeczywistości demon wiedział, że każdy kto zażywa te zioła będzie uzależniony, a jego umysł - słaby. Cor Kalom rozkazał zbierać zioła, a niedługo później doznał kolejnej wizji. Śniący powiedział mu, że aby go przebudzić należy zebrać odpowiednią ilość wydzieliny pełzaczy, a energię tam zawartą zogniskować dzięki mocy Kamienia Ogniskującego. Strażnicy świątynni codziennie udawali się do należącej do Gomeza Starej Kopalni, gdzie polowali na pełzacze, a wydzielinę nosili do Kaloma.

Gothic Edytuj

Wygląd Śniącego Edytuj

Krushak.jpg

Maska Śniącego

Śniący przypomina wielkiego pełzacza. Jego głowa okryta jest maską, z której wyrastają wielkie, zakręcone rogi. Długie, spiczaste kły wystają spod owej maski. Tułów demona przypomina tułów człowieka, ma dwie niczym nie różniące się od nóg ramiona. Odwłok zaś podobny jest do odwłoka skorpiona, z którego wystaje trzecie odnóże.

Wielkie Przywołanie Edytuj

10 lat później Cor Kalom doznał kolejnej wizji. Dowiedział się, że wydzielina pełzaczy składowana jest w innym miejscu, w większych ilościach. Kazał więc Bezimiennemu udać się do gniazda pełzaczy i zdobyć ich jaja. Wybraniec musiał też odnaleźć Kamień Ogniskujący. Wysłany wcześniej nowicjusz Nyras nie powrócił. Na miejscu okazało się, że Nyras został opętany. Śniący wiedział, że Bezimienny jest wybrańcem Innosa. Opętał więc Nyrasa i kazał mu zgładzić swego wroga. Bezimienny jednak pokonał Nyrasa. Po powrocie do Bractwa oddał kamień i jaja pełzaczy guru. Cor Kalom wydobył z jaj wydzielinę, a dzięki Kamieniowi Ogniskującemu zogniskował moc w niej zawartą. Potrzebny był już tylko almanach, a po jego znalezieniu, nastąpiło Wielkie Przywołanie. Podczas Wielkiego Przywołania Wielki Mistrz Y'Berion uniósł kamień, z którego wytrysnęła starożytna moc. Bractwo doznało wizji, w której zobaczyło orka na cmentarzu. Niespodziewanie straszliwa moc Śniącego przeszła przez ciało Y'Beriona, osłabiając go. Wielki Mistrz stracił przytomność.

Zamach na cmentarzysku orków Edytuj

Krushak po tym jak zesłał wizję Bractwu objawił się orkom. Powiedział im, że ludzie przybędą niebawem na cmentarzysko. Orkowi zwiadowcy i wojownik wyruszyli do jaskini, gdzie chowano ich zmarłych. Śniący wysłał ich tam dlatego, iż wiedział, że przybędą tam ludzie z Bractwa. Wiedział, że orkowie zabiją ich, a zaniepokojeni sekciarze wyślą na cmentarzysko Bezimiennego. Tak oto demon zaplanował drugi zamach na swego nieprzyjaciela. Po tragicznym dla Y'Beriona przywołaniu władzę w obozie przejął Cor Angar. Wysłał on na cmentarzysko orków oddział strażników oraz guru – Baal Lukora. Grupa doszła na cmentarzysko i rozpoczęła poszukiwania. Niespodziewanie otoczyli ich orkowie. Straż świątynna została wybita. Jedynie Baal Lukor miał tyle szczęścia, że Bezimienny przybył na czas i przeżył jednak cała reszta ekspedycji zginęła. Gdy ekspedycja nie wracała Cor Angar wysłał do jaskini Bezimiennego. Wybraniec pomógł Baal Lukorowi w oczyszczeniu cmentarzyska z orków. Plan Śniącego dotyczący zamachu na Bezimiennego prysł. Wtedy jednak Krushak opętał Lukora i nakazał mu zabić swego wroga. Podczas walki z Bezimiennym guru przegrał, a bohater powrócił do obozu ze złymi wiadomościami. Na cmentarzysku nic nie znaleziono.

Nie bóg, lecz demon Edytuj

Na1dh4.png

Posąg Śniącego w jego świątyni

Gdy Bezimienny powrócił dowiedział się od Cor Angara, iż Y'Berion umiera. Bohater udał się na bagna, gdzie zbierał zioła lecznicze. W tym czasie konający mistrz doznał wizji. Śniący ujawnił mu swoje prawdziwe oblicze. Y'Berion zbudził się (ale tylko na chwilkę) i oznajmił te straszliwe wieści Bractwu. Większość była zszokowana. Porzuciła wiarę w demona. Jedynymi wiernymi pozostali Cor Kalom, który zrzekł się bractwa, i garstka jego ludzi. Gdy Bezimienny przybył z pomocą w postaci ziół leczniczych Cor Angar próbował ratować Y'Beriona, lecz nie zdążył. Jaśnie oświecony zmarł. Kalom tymczasem uciekł wraz ze swoimi ludźmi z obozu.

Magia demonów Edytuj

Na terytoriach orków tymczasem żył samotnie nekromanta, imieniem Xardas. Przez wiele lat studiował zakazaną magię. Pragnął się dowiedzieć w jaki sposób kopuła wyrwała się z pod kontroli magów. W końcu doszedł do wniosku, iż sprawcą tego jest prastary demon – Krushak, czczony przez Bractwo jako Śniący. Udało mu się schwytać orka, który wymienił imię Ur-Shaka jako tego, kto posiada dalsze informacje o demonie. Szaman został jednak zaatakowany przez kilku swoich współplemieńców w starej cytadeli. Z pomocą przyszedł mu wysłany przez Xardasa Bezimienny. Ur-Shak opowiedział mu historię Śniącego. Wyjaśnił mu też, że Śniący przebywa w swojej świątyni, pod miastem orków. Aby przejść przez owe miasto bez walki trzeba mieć założone tak zwane Ulu-Mulu – Broń pokoju.

Przebudzenie Edytuj

Leże Śniącego (Gothic I) (by SpY).png

Leże Śniącego

Tymczasem Kalom błąkał się po całej Kolonii, aż w końcu Śniący objawił mu się, i kazał udać się do świątyni i wyjaśnił jak należy go przebudzić. Następnie objawił się orkom. Przestrzegł ich, aby przepuścili Kaloma i jego ludzi. Wreszcie fanatyczni słudzy demona dostali się do świątyni i przez wiele godzin modlili się do niego. Bezimienny tymczasem z Ulu-Mulu przeszedł przez orkowe miasto i udał się do świątyni. Zabijając szkielety, demony, orkowych wojowników, szamanów oraz pokonując strażników świątynnych dostał się na most, prowadzący do głównej części świątyni. Tam niestety stanął mu na drodze nieśmiertelny i zarazem ostatni z szamanów – Grash-Varrag-Arushat. Bezimienny musiał uciekać ze świątyni. Bohater z pomocą Xardasa znalazł sposób na pokonanie nieumarłego. Z starożytnym mieczem – Urizielem w ręku rzucił się na wroga, odsyłając go do świata umarłych. Wtedy do świątyni teleportował się nekromanta Xardas. Ostrzegł Bezimiennego przed Kalomem i wyjaśnił jak pokonać Śniącego. Otóż należy przebić mieczami szamanów ich serca. Otworzy się wtedy portal, prowadzący do świata Beliara i wchłonie Krushaka. Bezimienny udał się do sanktuarium, gdzie ludzie Kaloma zdołali przebudzić demona. Bezimienny dzięki Urizielowi pokonał Kaloma i jego ludzi, a następnie przebił serca, otwierając portal, który wchłonął Śniącego.

Skutki wygnania Edytuj

Gdy Krushak został wygnany bariera prysła, tworząc magiczną burzę. Pioruny skumulowały się nad centrum Kolonii, gdzie znajdował się Stary Obóz. Błyskawica uderzyła w zamkową wieżę, a jej kawałki posypały się zabijając kilku kopaczy. Śniący zaś w chwili gdy Bezimienny zsyłał go na wygnanie przywołał „armię ciemności”, a wśród niej grupę smoków.

Gothic II i Gothic II: Noc Kruka Edytuj

Istnieje teoria twierdząca, iż Śniący to Smok Ożywieniec. Świadczą o tym słowa smoka: „Nie mam imienia, tak jak i ty nie masz imienia” – do Bezimiennego, Śniący nie miał przecież imienia, a przynajmniej żaden śmiertelnik go nie znał. Imię „Śniący” wymyślili ludzie – „Krushak” – orkowie. Można to też potwierdzić tym, że po zabiciu smoka-ożywieńca Lestera i Angara przestają gnębić bóle głowy, które były spowodowane tym, że byli kiedyś wyznawcami Śniącego. Można też wywnioskować to po wywiadzie z Michaelem Hoge, kiedy mówił: „Bezimienny jest Avatarem Adanosa. Natomiast Smok Ożywieniec to Avatar Beliara, noszący w sobie „energię” Śniącego”. Hyglas uważa natomiast, że przez obecne ułożenie konstelacji Wołu i Wojownika demony mogą z łatwością przenikać do świata ludzi, co może oznaczać, że Śniący (Smok Ożywieniec) nie potrzebował do ponownego przejścia ani pięciu serc szamanów, ani pomocy ze strony wyznawców.

ArcaniA Edytuj

Śniący g4.jpg

Śniący w outro ArcaniA

W nieznanych okolicznościach Śniący wraca do świata ludzi, jednak zostaje uwięziony w Amulecie Śniącego, który wkrótce trafia w ręce Rhobara III. Ponieważ król nie zanosi artefaktu bezzwłocznie do miejsca przeznaczenia, demon uwalnia się i opętuje dawnego wroga, wskutek czego wybucha wojna. Wspierany przez Xeshę Śniący wykorzystuje Rhobara III do wzniecenia chaosu, jednak po śmierci Ahn'Bael, Ethorn VI ze swoimi wspólnikami odprawia rytuał, który zmusza demona do opuszczenia ciała swego żywiciela.

ArcaniA: Upadek Setarrif Edytuj

Śniący US.png

Śniący w ArcaniA: Upadek Setarrif

Ethorn VI, Grosh i Thorus przywołują Śniącego do Setarrif. Grosh rzuca na niego zaklęcia, dzięki któremu pierwszy z nich posiada nad nim władzę. Następnie pomaga im, rozbijając myrtańskie wojska atakujące miasto. Po wszystkim Grosh zdejmuje z demona zaklęcie, krzycząc przy tym: „Beliar”. Demon zwraca się przeciwko Setarrifczykom i niszczy miasto oraz drastycznie zmniejsza populację ludności. Po tym zdarzeniu przenosi się do wnętrza Góry Białookiej. Wchłania całą znajdującą się tam energię Bogini, wskutek czego wybucha wulkan. Następnie rozprzestrzenia swoją aurę, by opętać miejscową ludność i zaprowadzić chaos. Po przybyciu Seleny do Setarrif, słudzy demona odbierają jej amulet, który mógłby służyć do wypędzenia Śniącego. Pasterz z Feshyr używa jednak mocy innych artefaktów Bogini, by stawić czoła demonowi. Ten, osłabiony przedłużającą się walką, próbuje się zregenerować, jednak wtedy pasterz szybko zabiera naszyjnik, po czym używa go, by na dobre wypędzić Śniącego.

Magia Śniącego Edytuj

Istnieją cztery kręgi magii Śniącego. Różni się ona zasadniczo od czarów Myrtany. Polega na manipulacji psychiką ofiary, telekinezie, pirokinezie oraz magii powietrza. Energię magiczną Śniący pobiera od samego Beliara. Magami Krushaka są tak zwani „guru”. Magia Śniącego choć niedoceniana jest równie potężna jak magia Myrtany. Dzięki niej guru potrafią szybko pokonać przeciwnika. Sam Śniący zaraz po przebudzeniu choć był bardzo słaby, miotał zręcznie kulami ognia lub usypiał na zawsze ofiary. Gdyby był w pełni sił, dzięki swojej magii nie miałby równego sobie przeciwnika.

Modyfikacje Edytuj

Mroczne Tajemnice Edytuj

Śniącego można zabić za pomocą czaru Gniew Innosa zaklętego w Kryształ Zwycięzców. Wystarczy dwukrotne jego użycie.

Returning Edytuj

Pojawia się cała rasa pokrewnych Śniącemu stworzeń – demonikony. Sam demon powraca pod koniec gry za sprawą rytuałów odprawionych przez Hoshkara. Według Eligora Śniący za sprawą długiego snu i wygnania stracił pokaźną część dawnej potęgi. Podczas rozmowy z bohaterem, demon objawia że tak naprawdę nie został stworzony przez Beliara, tylko powstał na początku tworzenia świata. Bezimienny dzięki koronie demonów jest w stanie oprzeć się mocy demona i stoczyć z nim zwycięską bitwę. Serce Śniącego jest jednym z elementów potrzebnych do stworzenia Gniewu Stwórcy.

Ciekawostki Edytuj

  • Śniący to najpotężniejsza istota w całej sadze.
  • W Gothic Śniący nie umie się poruszać.
  • Jeśli za pomocą kodów przemienimy się w Śniącego i naciśniemy klawisz Shift, ujrzymy animację układania się do snu oraz chrapanie.
  • Śniący jest śmiertelny – można go zabić dwukrotnym użyciem komendy kill.
  • Śniący jest jedyną istotą w całej sadze, która atakuje bohatera nawet jeśli jest on już martwy.
  • W Arcanii Śniący nie wygląda już jak wielki pełzacz, a raczej jak diabeł. Jest także znacznie mniejszy.
  • W Upadku Setarrif Śniący nazywany jest Arcydemonem.
  • W tej samej grze głos podkłada mu Cezary Kwieciński.
  • Walka ze Śniącym w ArcaniA: Upadek Setarrif wygląda tak samo jak walka z Xeshą. Demon przyzywa ciągle te same stworzenia aby atakowały Bezimiennego.
  • W modyfikacji Ludzie z Górniczej Doliny, jeśli Bezimienny dołączy do Obozu Bractwa, Śniący w wizji ukaże mu się jako ork w miejscu podobnym do lokacji z Die Bedrohung.
  • W wersji alpha Śniący anatomicznie miał być bardziej podobny do zwykłego demona niż olbrzymiego pełzacza.
Sleeperalpha.png

Śniący w wersji alpha

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Śniący

Więcej z Fandomu

Losowa wiki